Ijtimoiy tarmoqlarni nazorat qilishning yangi qoidalari ishlab chiqildi

Avstraliyaning “The Digital Industry Group” notijorat uyushmasi yirik ijtimoiy tarmoqlar va baʼzi ommaviy axborot vositalari bilan soxta va dezinformatsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha bir qator qoidalarni kelishib oldi.

Qoidalar Facebook, Twitter, Google, TikTok, Verizon Media va boshqalar tomonidan imzolangan. Bu shuni anglatadiki, ushbu hujjatga rozi bo‘lgan platformalar tarkibni va foydalanuvchi xatti-harakatlarini The Digital Industry Group qoidalariga muvofiq tartibga soladi.

Mazkur qoidalar pullik tarkibdagi barcha formatdagi reklamalarga ham tegishli.

Birinchi hisobotlar 2021 yil may oyida paydo bo‘ladi. Aytgancha, ushbu qoidalar to‘plami ishlamasa, Avstraliya hukumati Google va Facebookga bosim o‘tkazishni boshlashga tayyor.

Ijtimoiy tarmoqlar nazoratini qo‘lga olishda yangi “o‘yinchilar” paydo bo‘lmoqda.

Avstraliya hukumati, agar soha tomonidan ishlab chiqilgan yangi kod o‘z platformalarida dezinformatsiya va noto‘g‘ri maʼlumotlarning tarqalishini cheklay olmasa, Facebook va Tvitter kabi ijtimoiy tarmoq gigantlariga nisbatan qattiqroq choralar ko‘rilishi mumkinligini aytmoqda.

Digi sanoat tashkiloti tomonidan ishlab chiqilgan va dushanba kuni chiqarilgan yangi qoidalar to‘plami Twitter , Google, Facebook, Microsoft, Redbubble va TikTok tomonidan qabul qilindi.

Yangi kodeksga binoan imzo chekuvchilar o‘z platformalarida noto‘g‘ri maʼlumotlar va noto‘g‘ri maʼlumotlarni aniqlash, tahlil qilish va olib tashlash jarayonlarini ishlab chiqishi kerak. Dezinformatsiya, uni tarqatuvchi shaxsning niyatidan qatʼi nazar, yolg‘on maʼlumot deb taʼriflanadi, dezinformatsiya esa ko‘pincha hukumat ishtirokchilarining qasddan niyati bilan tarqatiladi.

Kodeks ishtirokchilaridan noto‘g‘ri maʼlumotlarni olib tashlashni, akkauntlarni to‘xtatib qo‘yishni, chalg‘ituvchi tarkibni belgilashni, noto‘g‘ri maʼlumotni namoyish qilishni va noto‘g‘ri maʼlumotlar to‘g‘risida qabul qilingan qarorlarni tekshirish jarayonini o‘tkazishni va tahririyat kodi orqali yangiliklar manbalariga nisbatan algoritmlardagi tarkibni birinchi o‘ringa qo‘yishni talab qiladi.

Kodning amalda qanday ishlashini ko‘rish kerak. Unga qo‘shilgan kompaniyalar kodning maqsadlariga qanday erishayotganliklari to‘g‘risida yillik hisobotlarni eʼlon qilishlari va uning samaradorligi to‘g‘risida birinchi hisobotlar may oyida eʼlon qilinishi kerak.

“Yangiliklarni taklif qiladigan platformalar uchun kod o‘z foydalanuvchilariga raqamli kontent to‘g‘risida ko‘proq maʼlumotli tanlov qilishga yordam beradigan bir qator tadbirlarni o‘z ichiga oladi, masalan, ular raqamli savodxonlik tashabbuslari va faktlarni tekshiruvchi tashkilotlarni qo‘llab-quvvatlashi mumkin.”

Agar yangiliklar haqidagi maqola dezinformatsiya sifatida tarqaladigan bo‘lsa, kod platformalarga faktlarni tekshirish yoki olib tashlash orqali unga qarshi choralar ko‘rishga imkon beradi.

Kod Digi tomonidan Avstraliyaning Raqobat boshqarmasining 2019 yilda raqamli platformalar uchun so‘roviga javoban ishlab chiqilgan. O‘tgan yili chop etilgan kodeksning loyihasi faqat dezinformatsiya bilan shug‘ullangan, ammo keyinchalik dispetcherlikdan keyin dezinformatsiyani qamrab olgan holda kengaytirilgan.